KUCIUKAI+AGUONPIENAS: TRADICIONÁLIS LITVÁN KARÁCSONYI DESSZERT


Ebből a fura elnevezésből a Kuciukai az mákos kalácsfalatkákat jelent, a másik pedig a máktej.
A kettőt összeöntve szokták tálalni a karácsonyi vacsoránál.
Engem leginkább egy árvíz sújtotta Mákos gubára emlékeztet.
Nekem hiányzik belőle a fűszer. A tésztába némi citromhéj, vagy fahéj, de legalább egy kis vaníliás cukor elkélt volna, de mivel az eredeti recepthez tartottam magam, ezeket mind kihagytam...😠
Egy dolgon változtattam, de csak azért, mert nem jól emlékeztem a receptre, a víz helyett tejjel készítettem az "Aguonpienas"-t.

Ja, és még valami: a kalácsfalatkákat elvileg még az enyémnél is kisebbre kéne készíteni, de nekem annyira megkelt a tészta, hogy az sehogy nem jött össze...(???)

A végére, hogy egyértelmű legyen minden, kerestem egy videót, amin egy litván háziasszony készíti el ezt az ételt.



HOZZÁVALÓK A TÉSZTÁHOZ (1 GÁZTEPSIRE VALÓ):

300 g búzafinomliszt
2 evőkanál nem darált mák
csipet só
20 g olvasztott zsiradék
1 db tojás
125 ml tej
2 evőkanál cukor
18 g friss élesztő

HOZZÁVALÓK A MÁKTEJHEZ:

1 l tej vagy víz (ez az összes tésztához elég, ha nem akarjuk egyszerre mindet megenni, akkor csak a  felét vegyük )

3-4 evőkanál darált mák

méz ízlés szerint (vegyük figyelembe, hogy a tészta nem túl édes)



ELKÉSZÍTÉS:

1. A lisztet, a mákkal és a csipet sóval összekeverjük.

Hozzáadjuk a tojást, a zsiradékot és a cukros, langyos tejben felfuttatott élesztőt.

A tésztát jól kidolgozzuk, majd 1 órán át meleg helyen kelesztjük.


2. A tésztát én 5 részre osztottam, de még így is nagy falatkáim lettek, így akár 6-7 részre is szedhetjük.


3. A tésztákból hosszú, vékony kígyót formázunk.


4. Felvágjuk kb. 0,3-0,5 cm darabokra.


5. A falatkákat sütőpapírral bélelet tepsibe tesszük, majd 8-13 percig előmelegített sütőben - nem légkeveréssel - 190 fokon sütjük.

Megvárjuk míg kihűl.




6. Elkészítjük a tejet. (Érdemes egy egész éjszakát hűtőbe tenni, akkor a mák aromáit jól átveszi a folyadék!!!)

A mákot ledaráljuk, majd a tejjel / vízzel és a mézzel összekeverjük. (Turmixgépen is készíthetjük.)


Tálaláskor a kettőt összeöntjük, és megvárjuk, míg a folyadék kicsit eláztatja a tésztát és átveszi a édes ízét.


Jó étvágyat!


Video:


Megjegyzések

Népszerű bejegyzések